O selerze naciowym słów kilka

Ach, przypomniałam sobie o selerze naciowym, kupiłam krzaczka i dorzucam do szejków codziennie o łodyżce. Nigdy go nie lubiłam, aż mi się coś odwidziało właśnie. Zaczął mi smakować.

„Seler naciowy ma bogatszy skład chemiczny niż seler korzeniowy i należy do najwartościowszych warzyw. Długie, mięsiste ogonki liściowe, spożywane na surowo, gotowane lub duszone, odznaczają się dużą wartością odżywczą, smakową, dietetyczną i leczniczą. Zawierają dużo witaminy C (powyżej 20 mg w 100 g) oraz składników mineralnych,zwłaszcza potasu i wapnia. Znajdujące się we wszystkich częściach rośliny olejki eteryczne działają pobudzająco na trawienie i na czynność niektórych organów, np. nerek. Seler, dzięki zawartości 3-butyloftalidu, obniża ciśnienie tętnicze krwi oraz poziom cholesterolu ,w tym tak zwanego „złego” cholesterolu ? LDL i trójglicerydów, chroni więc przed zawałem i udarem mózgu. Zawiera też psoraleny, związki, które zapobiegają łuszczycy.” (źródło)

Seler jest jedną z najstarszych roślin użytkowanych i uprawianych.

Liście rośliny były wykorzystywane już w starożytnym Egipcie do tworzenia girland dekorujących egipskie mumie. W Starożytnej Grecji i Rzymie seler symbolizował bogów podziemia i zmarłych. Liśćmi selera dekorowano również zwycięzców w Olimpiadzie. Jako warzywo uprawne, seler funkcjonuje dopiero od XVII wieku. Do Polski został sprowadzony przez ogrodników królowej Bony. Uprawiany głownie w ogrodach dworskich i klasztornych, przez długi czas seler był uważany za warzywo luksusowe.
(…)
Seler wzmacnia układ odpornościowy, oczyszcza organizm z toksyn i pobudza przemianę materii, dlatego jest szczególnie polecany w okresie rekonwalescencji po przebytych chorobach, w trakcie powrotu do zdrowia oraz przy stosowaniu diet odchudzających. Roślina w medycynie ludowej jest uważana za afrodyzjak.

Warzywo to wykazuje również działanie moczopędne, dlatego znajduje zastosowanie w przypadku kamicy nerkowej i przy zaburzeniach czynności nerek.

Seler wspomaga także leczenie zapalenia górnych dróg oddechowych i przewlekłych chorób płuc.

Substancje czynne odpowiedzialne za zdrowotne właściwości warzywa to olejki lotne, flawonoidy, furanokumaryny, witaminy i mikroelementy.

Flawonoidy są związkami roślinnymi wykazującymi działanie przeciwzapalne, antyoksydacyjne, uszczelniające na naczynia krwionośne, rozkurczające i moczopędne.

Również furanokumaryny wykazują działanie moczopędne i rozkurczające mięśnie gładkie.

Seler zawiera też sporą dawkę witaminy C (nawet do 150 mg w 100 g produktu) i kompleks witamin z grupy B. Przy tym jest niezwykle mało kaloryczny (nawet jak na warzywo) – w 10 dag bulwy jest jedynie 7 kcal.(…)” (źródło)

Różne przepisy są tu.

I to by było na tyle. 🙂

Advertisements

2 responses

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s