Znowu o złocie, tym razem Inków.

Kochani czytacze: rok 2013 ma być ponoć rokiem quinoa czyli komosy ryżowej. Dzięki pewnej świeżo poznanej damie stałam się posiadaczką malutkiego woreczka z komosą ryżową. I niech mi ktoś powie, że Internet odciąga od ludzi i rzeczywistości, ilu ja ciekawych ludzi tu poznałam, jak mi się dzięki nim poszerzył świat! To się w głowie nie mieści.

Stawszy się posiadaczką, zaraz uskuteczniłam wykonanie posiłku – śniadanka w postaci ugotowanej komosy i drobno pokrojonych gruszek. Było smacznie chociaż dziwnie, bo do tego smaku muszę się przyzwyczaić. Na oko przypomina wyblakłą kaszkę jaglaną, więc ciągle się dziwiłam, że ma zupełnie inny smak.

Cytat: „Quinoa, po polsku komosa ryżowa to jedna z tych roślin, obok amarantusa czy orkiszu, które nieco zapomniane dziś wracają do łask z powodu swoich właściwości zdrowotnych.

Pochodzi z Ameryki Południowej, była nazywana „złotem Inków”  jest jedną z niewielu roślin, które mogłyby być składnikiem monodiety. Zawiera bardzo dużo białka (ok 20%), doskonale zbilansowane aminokwasy czynią ją rośliną wyjątkową. Powinni ją włączyć do diety zwłaszcza weganie i wegetarianie. Nie brak jej  witamin, minerałów i pierwiastków śladowych.

Ziarno komosy doskonale zastępuje kasze, ryż, ziemniaki. Można go używać do wypieku chleba, świetna jest tabulah na bazie komosy.

Co ciekawe, również liście komosy mają zastosowanie w kuchni, można robić z nich np. pyszne sałatki.”

http://wiemycozjemy.pl/

quinoa

Quinoa

steampunkpaleo.wordpress.com

„Naturalne źródło zdrowia

Quinoa jest prawdziwą skarbnicą witamin i minerałów:

  • Zawiera więcej wapnia niż mleko.
  • Dostarcza 2 razy więcej żelaza i witaminy E niż pszenica.
  • Jest bogata w mangan i miedź. Oba minerały aktywują produkcję enzymu odpowiedzialnego za procesy antyoksydacyjne chroniące przed wolnymi rodnikami.
  • Jest doskonałym źródłem magnezu (70% więcej niż żyto)
  • Obecność manganu wpływa na skuteczne spożytkowanie węglowodanów. Mangan działa też korzystnie na regenerację i zdrowie kości.
  • Ponadto quinoa jest bogata w witaminy z grupy B, fosfor, potas, cynk i błonnik.
  • Zawiera wyjątkowy aminokwas lysinę, chroniący przed rakiem.
  • Nie zawiera glutenu, dlatego idealnie nadaje się dla osób nietolerujących produktów zbożowych.”

www.apetyt-na-zdrowie.pl

Jak gotować komosę?

1. Komosę gotuje się podobnie jak ryż. Największa różnica polega na tym, że komosę trzeba przed gotowaniem wymoczyć. Dzięki temu, komosa jest smaczniejsza i daje lekko orzechowy smak.
2. Wypełnij garnek 1½ szklanki zimnej wody.
3. Dodaj szklankę komosy ryżowej.
4. Pozostaw w wodzie przez 15 do 30 minut.
5. Umieść komosę w sitku i odsącz ją z wody, w której się moczyła. Przelewaj ją czystą wodą, aby dokładnie ją wypłukać.
6. Komosę ponownie włóż do garnka i zalej 1½ szklanki posolonej wody.
7. Postaw na kuchence i doprowadź do wrzenia. Od czasu do czasu przemieszaj ziarno.
8. Gdy woda będzie kipieć, zakryj garnek pokrywką i zmniejsz ogień.
9. Gotuj komosę przez 20-30 minut pod przykryciem.
10. Po tym czasie zdejmij komosę z ognia, ale nie zdejmuj pokrywki.
11. Odstaw garnek na 5 minut.
12. Przemieszaj komosę widelcem i podawaj.

Inny sposób:

„Nieoczyszczone nasiona komosy pokryte są związkiem chemicznym o gorzkim smaku, zwanym saponiną. Aby pozbyć się goryczki, należy je przed gotowaniem dokładnie opłukać. W tym celu umieszczamy nasiona w sicie o drobnych oczkach i przepłukujemy pod strumieniem zimnej wody, mieszając cały czas palcami. Jeśli zależy nam na wydobyciu charakterystycznego, orzechowego posmaku komosy, możemy pozostawić nasiona do wyschnięcia i przed gotowaniem podprażyć je przez ok. 5 minut na suchej patelni, na średnim ogniu, cały czas mieszając.

Opłukaną komosę umieszczamy w rondelku, zalewamy wodą w proporcji 2 części wody na 1 część nasion, doprowadzamy do wrzenia. Zmniejszamy ogień, przykrywamy i gotujemy na małym ogniu ok. 15 min, aż quinoa wchłonie całą wodę. Ziarenka powinny stać się lekko przezroczyste, z wyraźnie widocznymi białymi, spiralnymi „ogonkami” (te „ogonki” to kiełki).”

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s