Witamina D

Pamiętacie o suplementacji witaminy D? Przypominamy, że jej niedobory są jednymi z najczęstszych na świecie. Szacuje się, że ten problem dotyczy około miliarda ludzi!

Witamina D jest zarówno składnikiem odżywczym jak i hormonem. Może być pobierana z pokarmem lub syntetyzowana przez organizm pod wpływem padania na skórę promieni słonecznych o odpowiedniej długości fali. Dieta zazwyczaj pokrywa niewielką część zapotrzebowania.

W naszej szerokości geograficznej w okresie jesienno-zimowym produkcja skórna przestaje działać. Nie docierają do nas wtedy promienie słoneczne o odpowiedniej długości fali i nie jest to kwestia ilości chmur, ale zmiany kąta padania światła. W związku z tym w wielu krajach, w tym w Polsce, istnieją oficjalne zalecenia przyjmowania suplementów tej witaminy w okresie jesienno-zimowym dla wszystkich, niezależnie od stosowanej diety.

Od października do marca zaleca się suplementację 400 jednostek międzynarodowych (IU) dziennie dla dzieci i młodzieży w wieku 2-18 lat i 800-1000 IU dla dorosłych.

W tym momencie jest to poparte jedynie twardymi dowodami o niezbędności witaminy D dla prawidłowego funkcjonowania układu kostnego. Wraz z postępem badań możemy się jednak miło zaskoczyć, jeśli okaże się, że ma ona również korzystny wpływ na ryzyko niektórych chorób cywilizacyjnych.

Nie pozwalajcie więc sobie na D-ficyt!

Autor tekstu: Malina Vegansky

Reklamy

3 responses

  1. A gdzie można w polsce dostać suplementy pochodzenia roślinnego? z tego co się orientowalam wszystkie suplementy dostępne w naszych aptekach są pochodzenia zwierzęcego i nie nadaja sie dla wegan…czy jest inny znany ci sposób niz ściąganie ich z zagranicy?

  2. Można dostać za granicą na pewno, a w Polsce jest VEG 1. Kiedy napiszesz na wyszukiwarce wyskoczy to i owo.
    „(…) do ssania. Wyprodukowana dla Vegan Society i rekomendowana przez tę organizację. Dawkowanie: dla dorosłych – 1 tabletka dzienne, dla dzieci – połowa.
    Każda tabletka zawiera: witamina B2 – 1.6 mg (100%), witamina B6 – 2 mg (100%), kwas foliowy – 200 ug (100%), witamina B 12 – 10 ug (1000% – zgadza się, tysiąc %), witamina D 10 ug (200%), jod 150 ug (100%), selen 60 ug. W nawiasach podane jest zapewnienie zalecanej dziennej dawki składnika.
    Skład: Sugar, Dextrose, Acacia, Selenomethionine (Selenium), Stearic Acid, Flavour (Blackcurrant), Ergocalciferol Preparation (D2), Pyridoxine Hydrochloride (B6), Magnesium Stearate, Riboflavin (B2), PVP, Folacin (Folic Acid), Potassium Iodide (Iodine), Cyanocobalamin (B12)”

    Znalazłam tu:
    http://ilovetofu-cb.blogspot.com/2010/12/wi-ta-mi-ny-znowu-w-sprzedazy-veg1.html
    http://www.evergreen.pl/advanced_search_result.php?search_in_description=0&keywords=veg+1&categories_id=&button.x=25&button.y=10

    A tu jest opis polecanych i dostępnych u nas specjałów:
    http://www.vege.pl/str.php?dz=96

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s