Inwestycja

Z najnowszych nowości: wreszcie zdecydowałam się na zainwestowanie w skrzynki z ziołami. Mam teraz 3, będą w niej bazylia, mięta pieprzowa i lubczyk. Nasiona się moczą. Oprócz tego pomogłam spontanicznie sąsiadce pielić ogródek i dostałam w prezencie już wyrośniętą pojedynczą miętkę. Wsadziłam do doniczki, podlałam, a czubek uszczknęłam i zaparzyłam. Uwielbiam świeżą zalaną wrzątkiem miętkę. Kojarzy mi się z latem i moimi podróżami po północno zachodniej Afryce. Jest jasno złoto zielona i upojnie pachnie.

Niedługo będę miała super ogródek na balkonie. Czuję przez skórę, że będzie mi się co roku rozszerzał zakres balkonowo skrzynkowych upraw.

Trochę miętowych mądrości:

„Mięta jest niezastąpiona w leczeniu dolegliwości układu pokarmowego – „relaksuje” mięśnie jelit, łagodząc kolkę, wzdęcia, pomaga w bólach i skurczach żołądka, zgadze, mdłościach i wymiotach (doskwierających również w chorobie lokomocyjnej). Flawonoidy zawarte w olejku zwiększają produkcję żółci, co korzystnie wpływa na proces trawienia, zaś gorzkie składniki (tzw. gorycze) oczyszczają wątrobę i pęcherzyk żółciowy, chroniąc przed pojawieniem się kamieni żółciowych. Ulgę w dolegliwościach żołądkowo trawiennych może przynieść napar z mięty: łyżkę suszonych liści miętowych zalej 150 ml. wrzątku, pozostaw pod przykryciem 10-15 minut. Pij filiżankę po każdym posiłku. Z powodzeniem wykorzystuje się ją podczas grypy, przeziębienia i gorączki (stosowane wewnętrznie poprawia krążenie i działa napotnie). W nieżytach górnych dróg oddechowych (uporczywy kaszel, zapalenie oskrzeli) zaleca się często inhalacje z wykorzystaniem olejku lub liści mięty (garść suszonych liści lub kilka kropli olejku na miseczkę wrzątku). Roślina ta działa relaksująco i uspokajająco, łagodzi niepokój, nerwowość, napięcia ale także różnego rodzaju bóle, w tym migrenowe (dobrze sprawdzają się inhalacje). Napar z mięty możemy stosować podczas bólów miesiączkowych lub gdy mamy problemy ze snem. Pomaga na problemy skórne: świąd, podrażnienia, opryszczkę, a nawet grzybice (olejek eteryczny rozcieńcz w oleju roślinnym w proporcji 1:20, stosuj miejscowo).”
Tekst i fot. stąd.

A to moja pierwsza osobista miętka.

mięta

Skomentuj

