Słowo o dowozie wapnia

Mówimy precz osteoporozie, osteopenii, wszelakim zmartwieniom o dowóz wapnia, że nam spadnie katastroficznie czy nie zrosną się połamane kości, kiedy odstawimy biały serek i mleczko. Nie! Mamy mak i niełuskany sezam. Maku jeszcze nie umiem wykorzystać w codziennych potyczkach kulinarnych, bo unikam cukru, ale może właśnie w połączeniu z melasą osiągnę jakieś sensowne rezultaty?

Oto lista produktów bogatych w wapń (podana jest ilość wapnia w 100 g produktu):

  • mak niebieski – 1266 mg
  • nasiona niełuskanego sezamu – 1000 mg
  • wodorosty Kombu – 800 mg
  • melasa Blackstrap – 685 mg
  • ser żółty – 682 mg
  • suszona trawa pszeniczna lub jęczmienna – 514 mg
  • sardynki – 433 mg
  • wodorosty Agar Agar – 400 mg
  • melasa z karobu 315 mg
  • wodorosty Nori – 260 mg
  • migdały – 239 mg
  • ziarno amarantusa – 222 mg
  • orzechy laskowe – 209 mg
  • figi suszone – 203 mg
  • pietruszka liście – 203 mg
  • biała fasola – 197 mg
  • len nasiona – 195 mg
  • orzechy laskowe – 189 mg
  • orzechy nerkowca – 186 mg
  • nasiona słonecznika – 174 mg
  • komosa ryżowa (Quinoa) – 141 mg
  • morele suszone – 139 mg
  • czarna fasola – 135 mg
  • pistacje – 135 mg
  • kapusta włoska – 134 mg
  • spirulina – 131 mg
  • słonecznik – 131 mg
  • jogurt – 121 mg
  • mleko – 120 mg
  • jarmuż – 117 mg
  • nasiona sezamu – 110 mg
  • brokuł – 100 mg
  • tofu – 100 mg
  • orzechy włoskie – 99 mg
  • boćwina – 97 mg

Jak widać melasa z karobu przebija wszystkie produkty, mleczne też. Ziarna karobu, schowane w długich strączkach zwanych „chlebem świętojańskim” są źródłem białka, magnezu, żelaza, wapna, węglowodanów i fosforu. Czyli togo, co potrzebne jest do prawidłowego funkcjonowanie każdego organizmu ludzkiego, zwłaszcza dzieci, kobiet w ciąży, matek karmiących, osób osłabionych chorobami, czy ludzi w podeszłym wieku.

A tu dzienne zapotrzebowanie na wapń wg obecnie uznawanych norm wynosi (dla poszczególnych grup wiekowych):

  • dzieci – 800-1200 mg
  • młodzież – 1200 mg
  • dorośli – 1000 mg
  • kobiety w ciąży i karmiące – 1200 – 1500 mg
  • kobiety po menopauzie – 1500 mg
  • osoby po 65 roku życia 1200 – 1500 mg

Oto okazjonalne foto kaszki jaglanej posypanej zestruganym jabłuszkiem, dynią, pestkami dyni, zmielonym sezamem i złotym lnem, jagódkami amerykańskimi, cynamonem i łyżeczką melasy karobowej. Smak ma wytrawnie słodki, bardzo sympatycznie ubogaca smak potrawy. (Kiedy wyrobi się w sobie nawyk trzymania zawsze w domu w kilku słoiczkach rozmaitych ingrediencji, mamy zawsze gwarantowane pożywne, zdrowe i smaczne i śniadanie/obiad/kolację. Urozmaicenie wprowadzamy dodając różne dodatki, owoce czy nasionka,  zastępując czasem jaglankę owsianymi płatkami czy brązowym ryżem.)

Bazą u mnie jest mleko roślinne (ryżowe, migdałowe, jeśli akurat szalejecie z kasą i lubicie przetwory z kartonów) lub woda,

jaglanka z melasą

Źródła:
http://zdrowy-talerz.pl/
http://smaknatury.com.pl/
http://dziecisawazne.pl/

Reklamy

2 responses

  1. Bardzo proszę nie powielać błędnych informacji o melasie karobowej. Jeden producent się pomylił i podał wartość odżywczą na 1000 g a nie na 100, stąd takie wysokie wartości. Proszę sprawdzić w publikacjach źródłowych i renomowanych bazach danych wartości odżywczych. Melasa ma około 300 mg w 100 g.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s