Patent na życie

„Analizując wraz z zespołem antropologów, demografów oraz epidemiologów życie stulatków ustaliłem kluczowe reguły pozwalające każdemu wydłużyć życie – mówi „Newsweekowi” Dan Buettner.”

Oto jego wnioski:

– Dawka naturalnego ruchu. Nie jakies niesamowite wyczyny sportowe ale aktywny fizyczne sposób życia (ogródek, spacery, umiarkowany sport)

– Uświadomienie sobie celu własnego istnienia przelicza się na dodatkowe siedem lat życia.

– Wrzucanie na luz. Ludzie dożywający setki mają coś, czego nam brakuje – sposoby na rozładowanie napięcia. I tak okinawianie poświęcają kilka chwil dziennie na wspominanie przodków, Adwentyści się modlą, a ikarianie fundują sobie popołudniową drzemkę.

– Zasada 80 procent. „Hara hachi bu” – tak brzmi konfucjańska mantra sprzed 2,5 tys. lat, która wypowiadana na Okinawie przed posiłkiem przypomina, że należy przestać jeść gdy żołądek jest wypełniony w 80 procentach. Najmniejszy posiłek spożywa się późnym popołudniem lub wczesnym wieczorem, a później już się nie podjada do końca dnia.

– Strączkowce. Fasola, groch, soja i soczewica to podstawa diety stulatków. Mięso (najczęściej wieprzowina) trafia na stół zaledwie kilka razy na miesiąc.

– Miłośnicy umiarkowanego picia żyją dłużej niż abstynenci. Cała sztuka polega na zatrzymaniu się na jednej-dwóch szklaneczkach dziennie, najlepiej w towarzystwie znajomych i przy jedzeniu.

– Wiara. Spośród 263 stulatków, z którymi rozmawiałem, zaledwie pięciu nie należało do żadnej wspólnoty religijnej. Wyznanie wydaje się nie mieć znaczenia. Badanie dowiodło jednak, że uczestnictwo w nabożeństwach cztery razy w miesiącu przedłuża życie o 4-14 lat.

– Bliscy są zawsze najważniejsi w życiu stulatków. Oznacza to towarzystwo starzejącego się pokolenia rodziców lub dziadków w domu lub jego pobliżu (co zmniejsza zapadalność na choroby również u dzieci). Ważne jest też zaangażowanie w związek w partnerem życiowym (co może oznaczać dodatkowe trzy lata życia) oraz inwestowanie czasu i miłości w dzieci (na stare lata chętniej zatroszczą się o ciebie).

– Stulatkowie otaczali się przyjaciółmi, którzy wspierali prozdrowotne zachowania. Z badań Framingham Studies wynika, że palenie, szczęście a nawet samotność są zaraźliwe. Jeśli trzej twoi najlepsi przyjaciele są otyli, o 50 proc. rosną szanse na to, że i ty się taki staniesz. Po prostu „Kto z kim przestaje, takim się staje”.

Jeszcze wiele innych ciekawych rzeczy jest w tym artykule, zapraszam: http://stylzycia.newsweek.pl

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s