Nutritarianizm

Co to znaczy?
Odpowiedź jest tu – Wyjaśnia Baszar El Helou

I tu

Joel Fuhrman, amerykański lekarz i dietetyk, w swojej książce „Superodporność. Jak z posiłków czerpać zdrowie”, tłumaczy, że „wzmacnianie przetworzonych pokarmów mikroelementami wyrosło z wczesnego, wybiórczego spojrzenia na naukę o żywieni: naukowcy i autorytety opinii publicznej pouczali, że możemy zapobiegać kłopotom zdrowotnym spowodowanym odżywaniem ubogim w składniki odżywcze, mało zróżnicowaną dietą czy nieadekwatnymi ilościami pożywienia po prostu przez suplementację poszczególnych mikroelementów, których brakowało w diecie. Nawet jeśli to zastąpienie brakujących mikroelementów zdołało wyleczyć wiele chorób i zapobiec tym powstającym w wyniku niedoborów, to podejście uruchomiło rewolucję przetworzonej i niezdrowej żywności, która skierowała naszą dietę i zdrowie w niewłaściwą stronę.”

Linki:
http://kobieta.interia.pl/zdrowie/diety/news-nutritarianizm-najzdrowsza-dieta-swiata,nId,1352412
http://wyborcza.pl/TylkoZdrowie/1,137474,17790556,Trendy_zywieniowe__co_to_jest_nutritarianizm.html
http://ladywawa.pl/nutritarianizm-najzdrowsza-dieta-swiata/

Właśnie się zorientowałam, że jestem już prawie na tej diecie, jedyna różnica jest taka, że jestem konsekwentnie weganką i nie jem dużo różnych orzechów bo na ten moment mam nietolerancję na orzechy (tylko siemię lniane toleruję) i lubię na śniadanie zjeść jaglankę i czasem chleb/pitę/kaszkę na obiad.

Piramida żywienia
W nutritariańskiej piramidzie żywienia, najważniejszym składnikiem diety są warzywa. Produkty zbożowe, które w klasycznej piramidzie są podstawą diety, tutaj stanowią tylko 20%. Produkty zbożowe w nutritarianizmie są spożywane równie często, co nasiona, orzechy czy awokado, czyli źródła niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych. Drugą najważniejszą grupą produktów są rośliny strączkowe, które rzadko są uwzględniane w klasycznej piramidzie żywienia. Najrzadziej spożywane powinny być produkty odzwierzęce, słodycze i wszelkie wysoko przetworzone produkty. Nie należy się przy tym obawiać deficytu pełnowartościowego białka – zjedzenie w ciągu dnia produktu zbożowego oraz warzyw strączkowych, dostarczy wszystkich niezbędnych aminokwasów.

Gdzie jest smak?
„Zdrowa żywność często kojarzy się z totalnym brakiem smaku, gdyż jest sprzedawana w najmniej przetworzonej postaci” – mówi Waldemar Bodek, który postanowił wdrożyć skalę ANDI w ocenie produktów. – Przegramy, jeśli będziemy patrzeć na żywność, a przede wszystkim na przetworzone produkty, przez pryzmat naszych bieżących potrzeb. To, co zjemy dzisiaj, nawet przez kilka dni będzie trawił nasz organizm, szukał wartościowych dla niego składników, uzupełniał niedobory, budował nowe komórki, a nadmiar tłuszczów, białek i węglowodanów, przetwarzał na tkankę tłuszczową. Czy naprawdę musimy dokładać mu pracy w postaci trawienia jałowej, przetworzonej żywności, z której nic wartościowego nie wyciągnie? – pyta.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s