Chlebki pełnoziarniste skandynawskie

Przepis:
200 g. żytniej mąki pełnoziarnistej (akuracik miałam w domku tylko jaglaną i gryczaną)
200 g. płatków owsianych, na dodatek dodałam nieco orkiszowych, które były realnie tylko rozgniecionym ziarnem orkiszu (trafiły mi się od zaprzyjaźnionego rolnika)
100 g. ziaren słonecznika (tego nie dodaję wiele, bo mam nietolerancję)
50 g. ziaren siemienia lnianego, część jest zmielona
50 g. ziaren sezamu (mój sezam niełuskany oczywiście i świeżo zmielony w młynku)
350 ml wody
1 łyżeczka soli (u mnie himalajska…)
Można dodać różnych innych smakowitości wg uznania, niektórzy lubią kminek, czy czosnek mielony… rodzynki, kawałeczki czekolady. Tym razem nie dodałam nic, bo robiłam pierwszy raz i chciałam zrozumieć go lepiej.

1. Wymieszać wszystkie składniki i odstawić na 15 minut.
2. Przygotować blaszkę albo okrągłe formy do pieczenia, po czym posmarować ja olejem albo wyłożyć papierem do wypieków.
3. Masę rozsmarować na równą warstwę aby miała około 3-5 mm grubości. Porobiłam nożem rowki, żeby łatwiej kroić.
4. Wstawić do piekarnika rozgrzanego do 170°C i piec około 60 minut.

piecyk

5. Po 10 minutach pieczenia wyjąć blachę z piekarnika i pokroić ciasto na kwadraty albo trójkąty (jeśli wypiekacie w formach okrągłych). Wszystko zależy od waszych upodobań. Najwygodniej kroić nożem do pizzy albo do chleba najważniejsze, żeby był on bardzo ostry. Wstawić z powrotem do piekarnika.
6. Podczas pieczenia trzykrotnie uchylamy piekarnik na 5 minut, aby uwolnić parę – wtedy chlebki będą chrupiące.
7. Wyjąć, dokroić do końca lub połamać wzdłuż przyciętych linii i odłożyć na kratkę do wystudzenia.

chlebek

Jest bardzo sycący i pyszny. Polecam.
Idealnie sprawdza się w podróży.

Skomentuj

