Cd. o witaminie D i coś niecoś o K

Istnieją pewne kontrowersje dotyczące dawkowania witaminy D oraz tego czy należy łączyć ją z witaminą K. Postaramy się to rozjaśnić.

Górny tolerowany poziom spożycia witaminy D określony jest jako 4000 IU (International Units, jednostki międzynarodowe) dziennie, natomiast rekomendowana dawka z suplementów w okresie jesienno-zimowym (od września do kwietnia włącznie) wynosi do 2000 IU. Jak widać istnieje pewna przestrzeń między rekomendacjami, a dawką uznawaną za potencjalnie toksyczną. Niektórzy eksperci sugerują większą suplementację, wynoszącą nawet 5000 do 7000 IU, jednocześnie postulując górny limit na poziomie 10 000 IU. Dlaczego oficjalne rekomendacje są niższe?

Dawka suplementu 2000 IU dziennie jest w zupełności wystarczająca u przeważającej większości zdrowych, nieotyłych osób dla uzyskania odpowiedniego stanu odżywienia witaminą D od września do kwietnia PRZY REGULARNEJ SUPLEMENTACJI JUŻ OD POCZĄTKU WRZEŚNIA. Osobiste przeświadczenie o potrzebie stosowania większych dawek może wynikać ze zbyt późnego rozpoczęcia suplementacji standardowo zalecaną dawką i późniejszego stwierdzenia niedoboru w badaniach krwi. W takiej sytuacji dawka nie jest niczemu winna, tym bardziej jeśli okres między włączeniem suplementacji a badaniami jest stosunkowo krótki (wyrównywanie niedoboru witaminy D to kwestia dobrych kilku tygodni!).

Przy suplementacji dawkami nieco wyższymi niż dopuszczalny limit 4000 IU istnieje, choć relatywnie niewielkie, ryzyko wystąpienia hiperkalcemii (czyli podniesionego poziomu wapnia we krwi) u podatnych osób. Jest to zjawisko groźne ze względu na to, że w przypadku lekko podwyższonych stężeń, niekończenie dających bezpośrednie objawy, długoterminowo może sprzyjać tworzeniu się kamieni nerkowych oraz zwapnieniu naczyń krwionośnych. W cięższych przypadkach hiperkalcemii, również mogących potencjalnie wynikać z nadmiernej suplementacji witaminy D (znacznego przekroczenia zalecanych dawek lub przypadkowego przyjęcia bardzo dużej dawki), możemy mieć do czynienia ze zróżnicowanymi objawami, wymagającymi szybkiego leczenia: od ogólnego osłabienia przez nudności, zaburzenia funkcji psychicznych, po niewydolność nerek i zaburzenia rytmu serca.

HIPOTETYCZNIE da się odkładaniu wapnia w nerkach i naczyniach krwionośnych zapobiegać jednocześnie suplementując witaminę K. Stąd niektóre publikacje sugerują protokół zawierający duże ilości witaminy D i K np. dla sportowców w celu podniesienia wydolności. Jednak trzeba zwrócić uwagę, że w przypadku sportowców najważniejsze są sukcesy na zawodach, a ryzyko zdrowotne jest w ich osiąganie wkalkulowane.

Nie zostały dotychczas przeprowadzone badania kliniczne nad połączeniem dużych dawek witamin D i K w zapobieganiu niedoborom witaminy D i potencjalnym negatywnym konsekwencjom wynikającym ze stosowania dużych dawek witaminy D. Dotyczy to wszystkich form witaminy K, w tym mającej bardzo dobrą „prasę” formy MK-7 (typ witaminy K2).

Nie mamy więc dobrej jakości danych na temat skuteczności i długoterminowego bezpieczeństwa takiego połączenia. Potencjalne korzyści z niego wynikające są czysto teoretyczne i żadna poważana organizacja medyczna nie zaleca takiego modelu suplementacji. Jeśli tylko zmieni się coś w tym zakresie, od razu Was o tym poinformujemy.

Po najświeższe informacje na temat witaminy D, zapraszamy Was na nowo założony profil European Vitamin D Association (EVIDAS), założonej przez Profesora Pawła Płudowskiego – autora zaleceń zapobiegania niedoborom witaminy D w Europie centralnej i członka Rady Naukowej Fundacji WIEMY CO JEMY: https://www.facebook.com/Evidas-902724609761886/?fref=ts

Źródła:
http://czasopisma.viamedica.pl/
http://www.phmd.pl/
http://www.jissn.com/
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/
http://www.sciencedirect.com/
http://www.sciencedirect.com/

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s