Tofu i buraczki

Sałatka jest z gotowanych buraczków. Starłam je na tarce, dodałam tarte jabłko, sok z cytryny, dymkę, pieprz, sól i kiełki. Już nie pamiętam jakie, chyba rzodkiewki.

Tofu pokroiłam w plasterki, obficie posypałam przyprawą do złocistego kurczaka. Można też potraktować je warzywkiem w proszku i przyprawą do skrzydełek, jest duża dowolność. Potem się to smaży w wysokiej temperaturze.

Ryż klasycznie, brązowy z odrobiną przyprawy albo tylko z warzywkiem.

 

Reklamy

Jak to jest z tymi warzywami

Odpowiadając na pytania, czy badać się szczegółowo  i czy suplementacja ma sens?

Sporządzone przez El Burdello by Katarzyna Stelter (FB).

Źródła badań potwierdzające tabelę – Hyson D. The Health Benefits of Fruits and Vegetables: A Scientific Overview for Health Professionals. Wilmington, DE: Produce for Better Health Foundation, 2002.
U.S. Department of Health and Human Services and U.S. Department of Agriculture. Dietary Guidelines for Americans.
Casagrande SS, Wang Y, Anderson C, et al. Have Americans increased their fruit and vegetable intake? The trends between 1988 and 2002. Am J Prev Med ;32(4): 257−63.
Mayer A-M. Historical changes in the mineral content of fruits and vegetables. Brit Food J1997; 96(6):207−11.
Christian J. Charts: Nutrient changes in vegetables and fruits, 1951 to 1999. CTV.ca News 2002.
Davis DR, Epp MD, Riordan HD. Changes in USDA Food Composition for 43 Garden Crops, 1950 to 1999. J Am C Nutr; 23(6):669−82.
Thomas D. A study on the mineral depletion of the foods available to us as a nation over the period 1940 to 1991. Nutr Health 2002;17(2):85−115.
Souci SW, Fachmann W, Kraut H. Food Composition and Nutrition Tables. 6th Edition, Boca Raton, FL: CRC Press, 2000.

Dzisiaj obiad „wszystko i szybko”

Obiad „wszystko i szybko” powstał w trakcie ataku silnego głodu ze wszystkiego, co miałam pod ręką:

  • połówka tofu usmażona na oleju
  • garść mrożonej włoszczyzny (wiórki)
  • kilka kwiatków blanszowanego brokuła
  • kilka kawałków suszonego pomidorka pokrojonego w paski
  • duża łyżka marynaty ‚papryka-zioła’
  • łyżka soczewicy (miałam nieco zamrożonej na czarną godzinę i odłupałam)

Całość udusiłam (wrzuciłam wszystkie rzeczy na patelnię do usmażonego na złoto tofu) w oleju i odrobinie wody z brokuła, po czym podałam z miksem sałat, dymką i oliwkami (żeby ładnie wyglądało).

Tu jest foto marynaty, która ratuje mi tyłek w awaryjnej sytuacji

marynata_slodka_papryka_opis_new2_0ad6d1f6

A tu mój obiadek

obiad

Przyznam się, że wracając do domu kupiłam sałatę, brokuła i marynatę. Reszta zalegała w domu. Zrobienie tego posiłku zajęło mi 15  minut.

Obiadowa klasyka

Nie wiem, czy to Święto Niepodległości tak mnie natchnęło, czy wizyta dziecięcia? W każdym razie poleciałam nieco zmodyfikowaną tradycją.

  • Kasza gryczana niepalona obficie potraktowana ziołami (lubczyk, koperek, bulion warzywny).
  • Kotleciki sojowe moczone przez kilka godzin we wrzątku i przyprawie do gyrosa, obtoczone przed smażeniem w panierce, a potem usmażone w oleju kokosowym.
  • Duszona kiszona kapusta (cebula + ziele angielskie + pieprz) z zasmażką (cebula + mąka + granulat sojowy, który świetnie udawał skwarko-mięso).
  • Ogórek kiszony.

Wszystkie kiszonki certyfikowane, bez poprawiania smaku, boskie autentyki.

Placek ziemniaczany pod bakłażanową kołderką

 

Posiekana i podsmażona na oleju kokosowym cebula + odsączony z soku (sól plus czas) pokrojony w drobną kostkę bakłażan + papryka + przecier pomidorowy lub pomidory + sól i pieprz wg uznania = troskliwie uduszone. Zrobiłam tego sporo i jem na różne sposoby: z bułką, ziemniakami, makaronem. Na dodatek nie pożałowałam suszonej ostrej papryki i za każdym razem kiedy jem dostaję kataru od ostrego smaku.

Ciasto na placki: tarte na tarce ziemniaki + cebula, łyżka mąki orkiszowej i łyżka mąki kartoflanej, sól i pieprz.

 

Portret placuszka w trakcie smażenia.

Efekt – placuszek z duszonym w pomidorkach i papryce bakłażanem

Kalafior i brokuł prosto z piekarnika

Kalafior, brokuł i marchewkę pokroiłam w cząstki i lekko podgotowałam na parze i jeszcze półtwarde wykąpałam w panierce.

Panierka: mąka orkiszowa, mąka gryczana, przyprawa do złocistego kurczaka, ew. kurkuma i imbir, jak kto woli. Można użyć gotowej bezglutenowej panierki jeśli komuś gluten przeszkadza).

Potem nakładam łyżką obtoczone ciastem kalafiorowe kwiatki na papier lub silikonową tackę i do piekarnika w 200 st. Piekę, aż pojawią się zdrowie rumiane kolorki.

Niektórzy smażą je w woku lub głębokiej patelni na roślinnym tłuszczu. Ja wolę postne kalafiorki.

Kolejny uniwersalny posiłek

U mnie nie ma śniadań, obiadów i kolacji. Każdy posiłek mogę spożyć o dowolnej porze i bardzo mi pasuje taka gastronomiczna wolność, to było śniadanie:
– buraki podgotowane na parze
– duża fasola ze słoika (gotowa)
– oliwki
– dip sporządzony trochę jak majonez z tofu, tyle że dodałam jarmużu i był  pikantny, zatem odpuściłam sobie sól, pierz itp

dip: tofu, czosnek, musztarda, woda, przyprawy -> blender

Jarzynki z nad pary

Tu mamy młode ziemniaki i brokuł ugotowane na parze.  Do tego dwie łyżki fasolki białej z puszki (lenistwo się uśmiechnęło), dymka, przyprawy (sól, papryka, pieprz cytrynowy) i gotowy sosik do sałatek odziedziczony po rodzinie, które pozbywała się zapasów z lodówki z powodu wyjazdu.

Sosik: Dressing sałatkowy Vinaigrette classic, zawartość: ocet winny, oliwa, przyprawy, zagęszczony moszcz winogronowy i trochę cudów w stylu przeciwutleniacz czy regulator kwasowości.

Niby prosta rzecz, ale niezwykle mi smakowała, dlatego ją tu umieściłam

Sałatka prawie grecka

Sałatka poranna, ale tylko prawie grecka, czyli: sałata i koper z działki, czarne oliwki ze słoika, dymka ze sklepu plus fasolka – duża biała fasolka ugotowana z przyprawą do wołowiny, wygląda tu n zdjęciu jak brązowa pulpa, jest bardzo smaczna. Oczywiście przyprawy do smaku, ewentualnie sok z cytryny albo ocet i olej wg uznania.

Kanapeczki bez chleba

Upieczone w piekarniku/opiekaczu/na.patelni plasterki batata. Na nim twarożek, klasyczny z tofu, czyli: tofu, bazylia, dymka, rzodkiewka, koperek, ogóreczek kiszony, sok z cytryny lub ocet winny, przyprawy do smaku.

Możliwości udekorowania batatowych kromeczek jest bez liku, można się twórczo realizować.

Warzywna prostota z nad pary

Pod stertą bazylii i gęstą majonezową pierzynką zalegają jarzyny ugotowane nad parą: batat, burak i marchew plus przyprawy do smaku. To wszystko. Zaprawdę powiadam wam: szybkie to, smaczne i pożywne. Majonez zrobiłam wg znanego przepisu wcześniej i czekał w lodówce (tofu, cytryna, musztarda, olej, sól i pieprz => wszystko zmordowane w mikserze na gładką masę)

Smaczki dla dzieciaczków

To tylko niektóre smaczki z niegdysiejszego spotkania z dziećmi, czyli opowiadanie o tym, jakie oryginalne smaczki można wydobyć z produktów żywnościowych pochodzenia roślinnego, co by zadowolić dzieckowe brzuszki.

Na zdjęciu

  • wegański tatar
  • sałatka włoska
  • twarożek

Przepis na tatar wzięty z netu. Bazą jest chlebek ryżowy, przecier pomidorowy, olej, cebula, ogórek kiszony, ostra musztarda, przyprawy do smaku, na wierzchu majonez wegański. Rarytas, naprawdę. Pierwszy raz jadłam to w Lokal Vegan Bistro i się zakochałam. Mój był mniej tłusty i ostry w smaku. Generalnie pomysł wart pracy.

Sałatki włoskie przedstawiałam tu niejednokrotnie:
mojweganski.wordpress.com/2015/01/15/
i tu mojweganski.wordpress.com/2016/03/28/,
i tu mojweganski.wordpress.com/2015/12/25/.

Oraz twarożek z tofu: starta na drobno rzodkiewka, ogórek kiszony, dymka ew. cebulka, ocet jabłkowy, tofu, sojowy jogurt „naturalny”, przyprawy do smaku.

Zupne szaleństwo, czyli brukselka i pesto

Najpierw na szybko nieco mrożonej włoszczyzny w wiórkach. Wygodnictwo? Oj tak, wielka wygoda 🙂
Ale też, powiedzmy sobie szczerze, warzywka o tej porze albo są stare i nieco słabo zasobne w składniki odżywcze albo młode i mocno zasobne w chemiczne. Wybrałam mrożonkę. Do włoszczyzny dorzuciłam mrożoną brukselkę. Uwielbiam brukselkę i świeżą na ogól robię na parze. Nie mam świeżej. Tak powstała zupa brukselkowa. Dodałam też przypraw – warzywko, sól, pieprz, kminek, majeranek, papryka, chili. Oczywiście ukochany makaron, chociaż odrobinkę rureczek, i mleko kokosowe z puszki – kopiastą łychę.
Ugotowałam. Zjadłam. Wrażenie takie sobie.

To było wczoraj, a dzisiaj wyciągnęłam zupkę z lodówki i potraktowałam ją niesłodzonym mlekiem sojowym i sporą ilością pesto.
Pesto leży w lodówce, zrobiłam go za dużo i teraz dodaję do wszystkiego. Jest z pęczka bazylii, wielkiego ząbka czosnku, paczki namoczonych nerkowców, oliwy, dwóch łyżek płatków drożdżowych i przypraw. Wszystko zmiksowane, ale nie na gładką masę, lubię czuć w pesto grudki.

O rany. Boskość. Czysta najprawdziwsza boskość. Teraz to było śniadanie. Uwielbiam takie po godzinie ćwiczeń. Pożywne i smaczne.
Może to być obiad albo kolacja!

Bakłażan w ramionach makaronu

Polubiłam. Niestety, trzeba lekko podsmażyć, najlepiej z cebulką. Piszę, niestety, bo unikam takich procedur. Lepiej jest upiec w piekarniku, jest mniej tłuste – każdy zrobi jak lubi. Tak czy siak, potem to mieszam z cebulką, podduszam na wolnym ogniu i nakładam na makaron (tu świderki). Jeśli doda się w trakcie duszenia pieprzu, soli, lubczyk, warzywko, paprykę, a może nawet chili, robi się bardzo ciekawie.
Jest to oczywiście makaronowej obsesji ciąg dalszy, tyle że teraz mniej kładę na talerz, co by się nie zamienić w taki prostopadłościowy świderek 😉
Kupiłam niedawno bardzo smaczny makaron z mąki orkiszowej. Na wierzch chlapnęłam łyżkę sosu pomidorowego: przecier, cebula, marchewka, bazylia, oliwa, sól, proporcje dowolne. Osobiście lubię dużo bazylii. Wszystko razem posypałam kiełkami buraka. Uwielbiam je, bo nie dość że delikatnie przypominają mi życzliwy smak buraczka, to ładnie wyglądają z tymi swoimi czerwonymi wąsikami.